18 Липня, 2024

Держдеп США вніс телемарафон «Єдині новини» у звіт про порушення прав людини

Конституція України і закон передбачають свободу вираження поглядів, у тому числі для преси та інших засобів масової інформації, але влада не завжди дотримувалася цих прав, повідомляє Держдепартамент США у своєму звіті щодо прав людини в Україні у 2023 році.

Держдеп США вніс телемарафон «Єдині новини» у звіт про порушення прав людини

Президент Зеленський підписав указ про введення воєнного стану у лютому 2022 року після повномасштабного вторгнення Росії до України, який допускав подальші обмеження засобів масової інформації та свободи ЗМІ. Наприклад, національний телемарафон – платформа каналів, що обертається, які дотримуються урядової лінії у висвітленні війни – забезпечив безпрецедентний рівень контролю над телевізійними новинами в прайм-тайм. Мало того, деякі ЗМІ повідомили, що їх усунули від вигідних контрактів на наземне мовлення та про тиск з боку Офісу Президента ще навесні 2022 року, зазначають у Держдепі.

Уряд заборонив, заблокував або піддав санкціям засоби масової інформації та окремих журналістів, які вважалися загрозою національній безпеці або висловлювали позиції, які, на думку влади, підривають суверенітет та територіальну цілісність країни. Деякі оратори, які критикували уряд, також були занесені до чорного списку урядових програм новин. Журналісти-розслідувачі, які критикують уряд, іноді зазнавали негативних кампаній у соціальних мережах, іноді через дружні уряду канали. Інші практики продовжували впливати на свободу ЗМІ, включаючи самоцензуру.

Надходили повідомлення про те, що урядовці погрожували напасти на журналістів, а також про напади на журналістів, які висвітлювали питання корупції. Були твердження, що уряд погрожував притягти журналістів до відповідальності у помсту за їхню роботу. Деякі журналісти повідомили, що співробітники служби безпеки загрожували їм призовом на військову службу, щоб помститися за репортажі з критикою адміністрації. Деякі ЗМІ повідомили, що служби безпеки встановили нагляд за їхніми співробітниками.

НУО Freedom House оцінило пресу країни як «частково вільну». З початку повномасштабного російського вторгнення мовні ЗМІ консолідувалися навколо урядових програм. Спостерігачі за ЗМІ висловили стурбованість тим, що єдина телевізійна трансляція може полегшити державі контроль над мовленням. Телеканали, які вважаються пов’язаними з опозиційними партіями, не брали участі в єдиному ефірі, хоча іноді добровільно представляли цілодобові програми інших каналів. Якщо канал відмовлявся скоротити тривалість своїх програм до менш ніж 12 годин для забезпечення прямої трансляції, влада відключала мережу від національних цифрових наземних частот.

Держдеп США вніс телемарафон «Єдині новини» у звіт про порушення прав людини

Були випадки, коли уряд практикував цензуру, обмежував контент і карав окремих осіб і засоби масової інформації за нібито критику заходів, вжитих владою, або висловлювання проросійських поглядів шляхом запровадження фінансових санкцій, заборони вебсайтів та блокування телевізійних каналів.

Протягом усієї війни як незалежні, так і державні ЗМІ періодично застосовували самоцензуру, публікуючи історії, які могли б вважатись громадськістю недостатньо патріотичними або бути використаними Росією в пропагандистських цілях, повідомляє Державний департамент.